söndag 6 maj 2012

Rotsakspytt


Ett steg mot att äta bättre är att lära mig laga mat. Jag är helt värdelös, nja men ofta helt ointresserad av mat och då främst matlagningen. Mackor är min bästa mat, hur lätt som helst, alltid gott och det går supersnabbt. Men inte så skoj och ur näringssynpunkt inte så mycket att hämta, den stackars gurkan som hamnar ovanpå är ju verkligen mest vatten.

Vill äta så naturligt som möjligt, kan inte följa dieter eller leva på soppor eller totalförbud, jag har provat men aldrig lyckats hålla mig till något. Jag vill fokusera på mat som är ger mig saker, som jag vill ha i mig och som min kropp bara mår bra av. Som ger mig energi och en lätthet. På det sättet vill jag tro att de överflödiga kilona sakta men säkert kommer försvinna, och stanna borta. På det sättet vill jag också tro att ger jag min kropp det den behöver, får den på daglig basis vettig mat, varierad mat baserad på så naturliga råvaror som möjligt då har den också kraften att tåla den choklad och liknande som kommer i dess väg...



Så i dag satte jag mig att göra små tärningar av potatis, morötter, rödbetor, palsternacka och kålrot. Lite olja, lite salt och in i ugnen i ungefär en timme på 225°, rörde om ett par gånger. Till det stekte jag ett ägg och la till några inlagda rödbetor. Gott och det blev flera matlådor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar