onsdag 27 juni 2012

Snart frisk!

Midsommar - blev inte riktigt som jag tänkt mig, förkylningen som jag försökte hålla stången attackerade med full kraft just på midsommarafton. Hjälp så sur och ilsk jag var! Gillar ju midsommar med all sin enkelhet, den goda maten, vännerna, myset, landet, blommorna - ja det mesta. Men det var bara att inse, jag får "fira" hemma i år, och vad gör man inte när man är ensam en hel helg utan röst och ork, men fotar sin mat :) Enjoy:

Favoritkoppen - gott sällskap hela helgen
Ingredienser till te... hmm, blev sådär...

Fick en matberedare av mamma häromhelgen, yey! Nu ska här mixas och hackas (:

Kesoplättar - mumma! Med varma bär och egen vaniljkesella = lättkesella + vaniljpulver
Piggade på mig framåt lördagseftermiddagen och gjorde fröknäcke, supergott och ett helt okej alternativ till knäckebröd. Supergott med en rejäl ostskiva till.
Ingredienserna
Färdigt bröd (:











Recept:
3.5 dl hela linfrön
4 dl vatten
Blanda ihop och låt stå i minst 30 min
2.5 dl skalade sesamfrö
1,5 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1-2 tsk salt
Blanda i linfröblandningen, rör om ordentligt och låt stå i minst 30 min
Det blir tre plåtar, klä med bakplåtspapper, bred ut fröblandningen och grädda i ugnen på 150 grader i 50 min, sänk värmen till 100 grader och grädda i 30 min till, vädra ut fukten efter ungefär halva tiden. 
Har man varmluftsugn går det att köra alla tre plåtarna på samma gång men på 135 och 90 grader i stället.
Låt svalna och bryt i mindre bitar.

Jag fick en skön midsommarhelg till slut, te och massor med tv-serier, tur man har vänner som bunkrar serier! Mycket tid att bara vara och troligtvis exakt vad jag behövde efter den här jobbvåren (:

Nu börjar det lätta, halsen gör inte ont längre. Fortfarande inte helt hundra, men en hel vilodag till sen hoppas jag på lugn löptur på fredag. Och! en liten parantes i alltihop - men sen jag startade kosten med lågt kolhydratinnehåll så har jag tappat 5 kg, femtusen gram har försvunnit från kroppen på fem veckor och det känns fantastiskt bra!

Nu - en tumme för att Spanien tar hem semifinalen och sen sömn!

Good night and good luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar